DŮLNÍ NOVINY MUS, č. 11/2003
MARŠÁL KONĚV SE STÁLE HLÁSÍ O SLOVO
František ROČEK
Ve stínu Krušných hor v lomu Československá armáda, když přijdete k
velkostrojům K82 či K86, občas v jejich blízkosti uvidíte množství dřeva. Kromě větší dřevěné drti se objevují
i velké dlouhé trámy a kusy kulatiny. Jedná se o pozůstatky po hlubinném dole Maršál Koněv v Dřínově. Svědčí
o tom krátkodobé odstávky bagrů kvůli cizím předmětům. Občas se při odstraňování těchto předmětů za směnu
zastaví velkostroj až dvacetkrát. Tehdy osádka velkostroje výdřevu a kusy železného materiálu shromažďuje na hromadách.
Zvláštní kapitolou je nafárání zachovalých důlních chodeb, ze kterých se
někdy páří. Pokud by zůstaly otevřené, hrozilo by nebezpečí požáru. Proto je zazdění obnažených důlních děl
nutné. Tehdy se dostávají ke slovu báňští záchranáři.
Odkrytá chodba, v pozadí velkostroj K82
"Na Armádě to, co v posledních letech vidíte, je již spíše doznívání,
protože hlavní dolová pole byla již odtěžena a zajišťujeme chodby z okrajových partií," uvedl Jiří Pravda,
zástupce ředitele Hlavní báňské záchranné stanice (HBZS).
KRÁSA MINULÉHO
Ale před báňskými záchranáři, nebo před buldozery, které mohou chodby
zahrnout, pokud to je technicky možné, ke starým chodbám přichází jako první lidská zvědavost.
Na nafárané chodbě není na první pohled nic zvláštního. Je to prostě díra
do uhelné sloje. A přesto má v sobě neopakovatelné kouzlo. Uvidíte fragmenty výdřev, výztuže, někde přímo
vyzdívku, ale také staré železo strojů, kdysi součást fungujícího hlubinného dolu. V několika metrech chodby
kam dohlédnete se koncentruje kouzlo vzpomínek na zašlé časy. Závan nostalgie se mísí v tom okamžiku se závanem
počínajícího záparu. Do chodby je přísný zákaz vstupu, který se nevztahuje pouze na báňské záchranáře.
KVĚTNOVÝ NÁLEZ
K82 těží pod demarkací v lomu ČSA v místech, kde během krátké doby narazil
na tři chodby starého důlního díla. Třetí nález je nejzajímavější. Velkostroj odhalil chodbu z ocelových výztuží,
překlenutých betonovými pažnicemi, která sloužila pro pasový dopravník. U druhé výztuže směrem od skruže byl pohon
dopravníku. Na dopravník se nakládalo uhlí z bočních chodeb z komor. Pasový dopravník uhlí nasypával do kruhové
vyzděné jímky sloužící jako zásobník uhlí. Ve spodnějším patře zásobníku byl skluz se šnekem. Zde se uhlí nasypávalo
do důlních vozíků – huntů.
Ústí pasové chodby a zásobník
Vedoucí úseku Uhlí 1 František Lorenz a jeho spolupracovníci byli nálezem
překvapeni, protože na rozdíl od důlní chodby zásobník nebyl zaznamenán v důlních mapách. Nikdo nevěděl, že zde
něco takového existovalo.
EXKURZE DO TMY
Pojďme na krátkou prohlídku "nahrábnutého" díla. Sestupme se zaměstnanci
HBZS do chodby, která bude za několik hodin uzavřená větrnou uzávěrou. Sestoupíme-li pod železné oblouky
výztuže, zaujme nás vyzděná chodba pod výztuží. Po pěti šesti krocích nalevo uvidíme narušenou stěnu s
průvalem a s provizorním dřevěným zabezpečením. Po několika krocích klenutá chodba končí a ocitáme se v
království vlastní horniny. Několik metrů do hlubin svahu pokračuje rozlehlejší prostor, ve kterém může
člověk vzpřímeně stát, ale po několika krocích se prostor zužuje až zůstává jen úzký průchod, kudy úpadně
kamsi do hlubin směřoval pasový dopravník. Již v místě kde končí vyzděné klenutí chodby cítíme charakteristickou
vůni uhelného podzemí – vůni signalizující počínající zápar. O několik metrů dál v zužující se chodbě,
kde vidíme zborcenou výdřevu, již dýcháme teplejší vzduch a charakteristická vůně záparu se ohlašuje i
v plicích mírnou dráždivostí. Jít dál, vstoupíme do království smrti.
Kontrola odkryté chodby členem HBZS
S dalšími metry stoupá koncentrace
kysličníku uhelnatého. Bez dýchacích přístrojů dále do těchto míst není možno vstupovat. Ani záchranáři
sem nevstupují, protože za klenbou je již nezabezpečený strop. Nikdo neví, kdy se může utrhnout kus stropu.
Náhoda je zde velmi krutým a vrtošivým pánem. Muži z mostecké báňské záchranky znají tyto okamžiky velmi
dobře. Oběti na životech z tohoto důvodu byly i mezi nimi. Proto byl pořízen univerzální stroj Manitou,
který pomáhá na dostupných místech se zabezpečením vstupů do uzavíraných chodeb ve stěnách uhelných řezů.
SIFON BRANOU DO PODZEMÍ
Odkryté, na mapách nezanesené dílo, se musí vrátit zpět do říše tmy.
Aby nedošlo k záparu nebo dokonce k ohni, musí být chodba do hlubin Koněva neprodyšně uzavřena. Prvním
krokem bylo odstranění obnažených železných žeber výztuže. Od pondělí 19. května se práce ujali báňští záchranáři.
"Nejprve jsme provedli indikaci ovzduší kvůli přítomnosti kysličníku
uhelnatého. Potom následoval zásek pro větrnou uzávěru. Samozřejmě začínal bezpečnostním opatřením, zajištěním
stropu. Potom jsme mohli přistoupit k záseku pro stavbu uzávěry. Udělali jsme přibírku počvy a boků a v úterý
jsme konečně přistoupili k založení zdi, čili ke stavbě větrné uzávěry z plynosilikátových tvárnic. Větrná
uzávěra není postavena rovně, ale mírně do oblouku, protože musí odolat tlaku vody. Do zdi jsme umístili také
sifon, kterým bude voda z pláně přepadat do chodby a úpadně dolů do hlubin dolu," uvedl Eduard Hälbig, směnový
technik HBZS.
Stavba větrné uzávěry
HLUBINNÉ ODVODNĚNÍ
V minulém roce a začátkem letošního se pláň lomu ČSA potýkala s velkým
přívalem vod ze svahů Krušných hor. Běžná opatření nepomáhala. Vody bylo příliš mnoho. Až příště dojde k
masivnímu přítoku vody ze svahů, mají horníci šanci, že zvládnou příval vody lépe. Pomoci jim v tom může
nafáraná chodba.
Lorenz věří, že hlubiny dolu Koněv mohou odvést vodu z pláně lomu. "Nechali
jsme instalovat do větrné uzávěry sifon, který bude pod vodou, aby se z chodby ven netlačily důlní plyny. Do
chodby bude odváděna voda z pláně přes vyzděný kruhový uhelný zásobník, který se stane retenční nádrží, kde se
bude usazovat kal a voda poteče přes sifon do chodby. Zkušebně sem svedeme vodu od RK5000. Uvidíme, co nám
příroda ukáže. Netušíme kolik vody podzemí pojme. Podle výsledku se uvidí co dál. Je zde šance, že by se voda
nerozlévala při přívalových deštích po pláni, ale odtékala by nejen do pomocné nádrže, ale také odvodňovací
strouhou pod pasovkami do této vyzděné retenční nádrže a z ní do chodby. Kdyby podzemí bez problémů vodu z pláně
absorbovalo, odvodnění pláně by bylo snazší," vysvětluje Lorenz.
Neznámá část nafáraného podzemí se může stát shodou okolností ne překážkou,
ale pomocníkem horníků v lomu ČSA. I takový může být druhý život podzemí hlubinného dolu Koněv.