DŮL KRUŠNÁ HORA - HISTORIE A SOUČASNOST
ŽELEZNORUDNÝ DŮL KRUŠNÁ HORA
Ing. Jiří MENCL & kolektiv
Krušná Hora (po roce 1945 největší hlubinný železnorudný
důl v českých zemích), leží ve Středočeském kraji, 12 km na severozápad od města Berouna.
Dolové pole se rozkládá na katastrálních územích obcí Hudlice, Otročiněves a Nový Jáchymov
a dobývací prostor byl stanoven bývalým ministerstvem hutí a rudných dolů dne 8. února 1960
jako DP č. 2 o celkové výměře 344,8 ha. V období svého největšího rozkvětu těžil ročně až
400 tisíc tun rudy. Patřil mezi nejvýznamnější doly těžící železnou rudu v barrandienské
pánvi. Byl součástí pásma známých dolů, dobývajících chamosity a krevel, začínajících
nučickými závody a pokračujících Chrustenicemi, Krušnou Horou, Zdicemi a končícím lomem v
Ejpovicích.
Předmětem těžby bylo ložisko oolitického krevele (tzv.
Velké a Malé ložisko), v předchozích dobách i pelosideritu, které leží v nadloží obou
krevelových ložisek. Kovnatost rudy se pohybovala od 30 do 33 % Fe.
Důl se významně zapsal do technické historie báňského
podnikání řadou unikátních zařízení počínaje v minulém století Gerstnerovým těžním strojem
s kuželovými bubny a první důlní železnicí v Rakousko-Uhersku až po Karlíkův pudný chapadlový
kotouč pro pohon nekonečným lanem v I. úklonné jámě. Nezanedbatelný je i přínos v technologiích
dobývání, ražení dlouhých děl či v systému postupné otvírky ložiska úklonnými jámami.
Dobývání rudy na Krušné Hoře dalo základ pro vznik nebo
rozšíření železářského podnikání v širokém okolí. Železárny v Novém Jáchymově byly od svého
dobudování v roce 1819 až do roku 1865 výškou své produkce na druhém místě mezi hutními
podniky v Čechách.
Historie dobývání rudy na Krušné Hoře se datuje od dob
Keltů, kteří těžbu na výchozech ložiska zahájili, přes podnikání šlechtických rodů a později
eráru, soukromých podnikatelů, dále akciových společností, končících Pražskou železárskou
společností. Po znárodnění v roce 1946 byl důl začleněn do národního podniku Středočeské
železnorudné a uhelné doly Kladno, od roku 1950 do n.p. Železnorudné doly Nučice, v roce
1958 do n.p. Železnorudné doly a hrudkovny Ejpovice. Posledním provozovatelem byl n.p. Rudné
a nerudné doly Ejpovice. Do roku 1889 bylo vytěženo (odhadem) 1 mil. tun rudy a od roku 1909,
od kdy jsou vedeny přesné záznamy o těžbě a výrobě, celkem 9.707 mil. tun.
Likvidace závodu byla zahájena zpracováním likvidačního
projektu na základě usnesení vlády ČSSR ze dne 12. dubna 1965 a následných aktů. Historie
těžby se uzavřela dnem 29. srpna 1967. V ložisku zůstalo nevytěženo 33,8 mil. tun krevelové
rudy a 16,3 mil. tun pelosideritové rudy.
ZAČÁTKY DOLOVÁNÍ
Historický vývoj využití železnorudného ložiska na
Krušné Hoře zasahuje svými počátky pravděpodobně již do doby keltského osídlení našich
zemí. Počáteční období jsou dokumentována pouze archeologickými nálezy, svědčícími o
výrobě primitivních železných nástrojů v bezprostředním okolí Krušné Hory. Keltské hradiště
u Stradonic, jedno z nejvýznamnějších oppid v českých zemích, lze považovat za důležité
výrobní středisko pozdnělaténských Čech. Bohatá kolekce nástrojů, pocházejících z tohoto
hradiště dokumentuje vysokou úroveň této výroby. Existence Stradonic je důkazem, že Keltové
v 1. století př.n.l. již bezpečně znali a využívali zdroje železných rud v této oblasti
Čech a tím pravděpodobně i krušnohorské ložisko jakožto největší objekt, vhodný pro primitivní
povrchovou těžbu železných, lehce tavitelných rud. Doklady, dokumentující dobývání a zpracování
železných rud v této době, byly sledovány a identifikovány i přímo na úbočích Krušné Hory.
Jak lze předpokládat, příchod Slovanů do středních Čech
v 6. století znamená pokračování v této činnosti, především ve výrobě železných nástrojů
pro zemědělství. Nedostatek pramenů nám nedovoluje sledovat báňskou činnost na Krušné Hoře
a v jejím okolí i po celé období feudalismu do konce 18. století. Železné rudy a ostatní
obecné kovy nebyly totiž vyhrazeny králi, čímž nebyly předmětem horního regálu, ale byly
součástí pozemků a tedy náležely jejich majitelům. To znamená, že tam, kde dobývání rud
drahých a neželezných kovů zanechává svůj odraz v královských archívech, nemáme téměř
žádné písemné zmínky o dolování rud obecných kovů.
Rozsah a význam těžby zelezné rudy Krušné Hoře v období
14. až 18. století dokumentují pouze kusé zprávy, které se nám dochovaly o jednotlivých
železárnách, v nichž byla krušnohorská ruda zpracovávána. Krušnohorské ložisko bylo jednou
ze surovinových základen celé podbrdské železářské oblasti, která patřívala k nejvýznamnějším
v celých Čechách.
V roce 1731 přešla oblast Krušné Hory do majetku
Fürstenberků. Prvním majitelem byl kníže Karel Egon z Fürstenberku, nejvyšší purkrabí
pražský. Pro Krušnou Horu to byl počátek velkého rozmachu těžby a zahájení dobývání hlubších
poloh ložiska pod hranicí spodní vody. V roce 1772 byla na ložisku založena první dědičná
štola (dnešní štola Josef v Novém Jáchymově).
Základním mezníkem novodobých dějin dolování na Krušné
Hoře byla propůjčka horního soudu v Příbrami ze dne 22. září 1794, udělená komornímu panství
zbirožskému na náleznou jámu, čtyřiadvacet dolových děl a dědičnou štolu. Další propůjčky
potom rychle následovaly, dolové míry pokrývaly stále větší území na severních i jižních
svazích Krušné Hory. Průzkumné, otvírkové a těžební práce nabývaly na rozsahu tak, jak to
odpovídalo neustále rostoucím požadavkům hutních závodů. Fürstenberský důlní provoz se
soustřeďoval ve východních částech ložiska, kdežto erární zaujímal spíše jeho střed. Hranice
probíhala přibližně 300 metrů východně od osy později vyražené štoly Josef (dnešní Zdenko).
Západní uzávěr ložiska patřil opět Fürstenberkům.
V letech 1842-46 bylo ložisko postupně otevřeno dvěma
dědičnými štolami Josef a František, čtyřmi jámami Hlavní těžnou, Josef, Anna a Nová větrací,
dvěma svážnými Anna a Prokop a průzkumnými šachticemi František I. a II.
Dědičná štola Josef (Zdenko) byla založena v roce 1794
a nafárala ve vzdálenosti kolem 500 metrů a ve svislé hloubce 70 metrů blok dnešního
krušnohorského ložiska v prostoru bývalé XXXVI. svážné.
O 56,5 metrů hlouběji byla v roce 1830 založena na
jižním břehu 1. novojáchymovského rybníka štola František, která měla přibližně ve vzdálenosti
1000 metrů dosáhnout ložiska. Práce na štole byly v roce 1852 zastaveny ve vzdálenosti čelby
416 metrů od ústí a štola nebyla již nikdy doražena.
Centrálním dílem erárního dolování na Krušné Hoře
byla Hlavní těžní jáma. Byla situována cca 150 metrů jihozápadně od tzv. "Pyramidy" na
křižovatce lesních cest z Hudlic, Nového Jáchymova a Zbiroha. Prorážky se štolou Josef
dosáhla v hloubce 72 metrů. Byla opatřena těžním strojem "Göppel" s dvojitým lanovým bubnem
poháněným koňmi.
Zvyšující se objemy těžeb a řešení obtížné dopravní
situace, kdy největší část těžby byla soustředěna v oblasti dnešního krušnohorského
ložiska v prostoru VIII. svážné a rubanina musela být dopravována dolů na hlavní směrnou
chodbu na úrovni štoly Josef a po ní k Hlavní těžní jámě, si vynutily hloubení dalších jam
a šikmých děl. Byla to jáma Josef, situovaná asi 100 metrů severovýchodně od Hlavní jámy,
jáma Anna a dříve uvedené svážné Anna a Prokop.
Nejzápadnější část erárního dolového pole v místě
dnešního I. Anenského hloubení, tzn. asi 750 metrů od Hlavní jámy, byla ověřována dvěma
průzkumnými jámami František I. a II. O pracích na těchto jamách nejsou žádné podklady.
Jednotlivé části ložiska v celém směrném rozsahu
erárního dolového pole - téměř 1,5 km dlouhém - byly bezpečně známy již v dřívějších
obdobích a byly také v celé délce předmětem těžby. Dobývací práce byly vedeny z povrchu,
šly do hloubek 20-30 metrů, na několika místech až do 70 metrů. V menších hloubkách zůstaly
mohutné rudní pilíře, které byly hlavním předmětem těžby v prvním období erární těžby (zásoby
VIII. svážné byly nad úrovní štoly Josef předmětem těžby i po znovuotevření 6. patra v 50.
letech našeho století).
Z toho důvodu se konaly od počátku pokusy zavést
vhodné způsoby systematického dobývání, zvláště v dosud nedotčených částech ložiska. Těmito
otázkami se ve 40. letech podrobně zabýval i dvorní rada příbramského horního úřadu Jan
Grimm, které nejdříve (v roce 1842) navrhl příčné dobývání, velmi podobné pozdějšímu dobývání
v lávkách se zakládáním vyrubaných příčných chodeb, ražených od nadloží k podloží. Postup
porubů byl přirozeně od úrovně štoly (patra) směrem k vyšším patrům.
Při inspekční cestě roku 1846 však Jan Grimm zjistil,
že navržená metoda nemohla být zavedena pro naprostý nedostatek zakládkového materiálu, a
proto vypracoval nový návrh dobývání. Tento návrh doplnil pro lepší představu mapou, v níž
zachytil aplikaci nové metody na bloku za III. poruchou v prostoru pozdější nové větrací
šachtice (dnešní ložisko Barborské v prostoru XXIV. svážné). O propracovanosti návrhu
dobývací metody pro krušnohorské ložisko svědčí i zachovaný návrh, uveřejněný v roce 1845.
Údaje o těžbě se zachovaly pouze z let 1842-50. V této
době zde pracovalo v dole v průměru 50 zaměstnanců, kteří těžili převážně z bloků mezi tzv.
II.-IV. poruchou (dnešní ložisko krušnohorská).
Z doby erárního podnikání na Krušné Hoře se zachoval
také zajímavý dokument o situaci a pracovních podmínkách horníků. Rozhodnutím Vrchního
horního úřadu v Příbrami ze dne 24. prosince 1843 byly zavedeny ve všech zbirožských dolech
dvanáctihodinové směny místo dosud platných osmihodinových. Díky odporu horníků byly v roce
1850 znovu zavedeny osmihodinové směny.
Jednotlivé bloky ložiska ve východní části byly postupně
otevřeny dvěma dědičnými štolami a čtyřmi jámami na směrnou délku 1,5 km a do hloubky až
200 metrů. Základním otvírkovým dílem byla dědičná štola Josef, která byla založena v roce
1772 na severním úbočí hory uprostřed dnešní obce Nový Jáchymov. Byla ražena přibližně
jedním směrem a nafárala ložisko (Vojtěšské) v hloubce cca 80 metrů pod povrchem ve vzdálenosti
550 metrů od ústí (dnešní "Cech"). Štola je v celé délce průchodná až do dnešní doby a byla v
50. a 60. letech našeho století využívána jako výdušné dílo pro hlavní sklad výbušnin.
Druhou dědičnou štolou je štola František, zaražená
Antonínem Mayerem v roce 1829 o cca 60 metrů hlouběji v údolí potoka mezi Novým Jáchymovem
a Otročiněvsí na tzv. "Courku". Byla ražena jihozápadním směrem do východního uzávěru ložiska
na úrovni dnešního 25. patra. Zastihla ložisko po 750 metrech (dnešní Františko-Josefské
ložisko) a byla dokončena až v roce 1860 již pod vedením Mayerova syna Otty. Dodnes slouží
jako odvodňovací štola pro 24. patro.
Hlavní těžní jáma byla situována v prostoru tzv. "Kučerovny"
na severním svahu západně od dnešního závodu a otvírala nejmocnější a také nejkvalitnější
zásoby hlavního ložiska (dnešní ložisko Vojtěšské). Byla vybavena pouze pro těžbu. Pro
fárání mužstva byla vyhloubena zvláštní lezná jáma do hloubky 30 metrů. Náraziště jámy bylo
založeno 70 metrů od ohlubně a postupně byla otevřena 2 patra nad a 8 pater pod jeho úrovní,
které byly vzájemně propojeny řadou hloubení. Údaje o úrovních jednotlivých pater pod ohlubní
jámy se zachovaly přesně: (patro/hloubka) 1/51, 2/57, 3/70, 4/83, 5/104, 6/123, 7/140, 8/149,
9/168, 10/182, 11/197. Štola Josef byla spojena prorážkou s hloubením mezi 4. a 5. patrem a
štola František by v tomto prostoru dosáhla úrovně 8. patra.
Směrný rozsah mezipater byl cca 245 metrů, což je plná
směrná délka dnes známého Vojtěšského ložiska na úrovni 24. patra. Je zřejmé, že těžiště
fürstenberských dobývacích prací bylo v tomto prostoru a ostatní otvírková díla z povrchu,
hloubená do 15-30 metrů, sloužila zřejmě k průzkumným pracím a celkovou výši těžby nemohla
podstatněji ovlivnit.
Pro hlavní těžní jámu zkonstruoval v roce 1793 František
Josef Gerstner, tehdy již profesor vyšší matematiky na pražské univerzitě, důmyslné těžní
zařízení pro náklad cca 850 kg rudy v okovu. Hlavní část zařízení byl spirálový buben ve
tvaru dvou komolých kuželů, spojených mezi menšími základnami nízkým válcem. Žlábky v obou
kuželových plochách sloužily k navíjení a odvíjení těžního řetězu. Na střední válcovou část
se navíjely řetězy v případě těžby z různých hloubek. Vertikální hřídel žentourového bubnu
se otáčel na obou koncích, opatřených čepy ze zvonoviny, v železných ložiskách. U tohoto
stroje se používala i brzda, aby se dal stroj na každém místě jámy ihned zastavit. Těžní
řetěz byl veden po válcích vodícího zařízení a přes dva lanové kotouče k jámě, kterou se
vytahovaly a spouštěly dva těžní okovy. Jakmile vyjel okov na den, otevřely se padací dveře
a po výstupu okovu se opět zavřely. Okov se po zaklesnutí speciální páky do řetězu otevřel
a vysypal rudu do dřevěného žlabu a dále do vozu. Při uvedené hloubce jámy trvalo vytažení
jednoho naloženého okovu 6 minut 18 sekund. Připočítají-li se ještě asi dvě minuty na zastavení
žentouru, odpočinek koní a vyprázdnění okovu, kalkulovalo se s celkovou potřebnou dobou na
jeden výtah 8 minut. V průměru se těžilo 58 výtahů na 8hodinovou směnu, a to beze změny po
celých 29 let, po které byl stroj bez jediné nehody v neustálém provozu. Denně se tu pomocí
dvou koní těžilo průměrně téměř 50 tun rudy.
Oblast Krušné Hory u pozdějšího Nového Jáchymova získala
Gerstnerovou zásluhou vynikající prvenství, neboť kromě moderní koncepce těžního zařízení
byla koncem roku 1817 postavena první železná kolejná dráha u nás jako závodní úzkokolejná
železnice. Kromě toho již předtím (roku 1793) byla ve štole Josef zřízena a po řadu let
používána dráha o dřevěných kolejnicích s důmyslně konstruovanými důlními vozíky.
V letech 1819-27 se v provozu dolu objevovala řada
nedostatků, např. pozdní ověřování a příprava zásob rudy k těžbě, což vedlo k paběrkování
ve stařinách nad úrovní štoly. V roce 1827 byl proto povolán Antonín Mayer, vynikající
odborník se znalostmi geologie, mineralogie, těžby, ale i provozu hutnických závodů a řešení
ekonomických otázek. Realizoval řadu opatření, která přispěla ke zvýšení rentability celého
podniku. Rozšířil dolové pole na Krušné Hoře z 380 tisíc metrů na 720 tisíc metrů, pokračoval
s otvírkou ložiska do hloubky, nechal razit novou Dědičnou štolu František, rozšířil dolové
pole (Ignác u Hudlic, Václav u Svaté a Karel Trubské), dále koupil důl Filipa Jakuba pod Radčí,
doly Všech Svatých, Karla Boromejského a Antonín v Příbrami a svěřil Františku Herdovi kutací
práce v oblasti Nučic, které vedly po roce 1845 k objevení mohutných ložisek chamositu u Nučic,
Krahulova a na dalších místech.
Historie dlouholetého fürstenberského dolování na Krušné
Hoře skončila současně se zastavením celého železářského podnikání v letech světové hospodářské
krize 1873-76. Fürstenberkové prodali celý důlní a hutní majetek vídeňské bance "Wiener
Bankgesellschaft".
Tak skončila v osmdesátých letech 19. století historie
erárního i fürstenberského podnikání na Krušné Hoře, rozmnoženého ještě v 60. letech
Strousbergem. V souladu s tendencemi soustřeďování kapitálu, kdy v době krizí byli menší
podnikatelé pohlcováni velkými bankami, získala akciová společnost "Česká montánní společnost"
dřívější majetek zbirožský a strousberský od jeho pozdějšího neúspěšného držitele Hopfengertnera
a dřívější majetek fürstenberský od uvedené vídeňské banky.
Tyto finanční transakce (šlo spíše o kapitálovou
hodnotu než o vlastní podnikání) nepřinesly nic nového do naplňujícího se osudu dolování
na Krušné Hoře. To se již nevzpamatovalo z důsledků hospodářské krize i přírodních
katastrof, které v 80. letech 19. století obzvláště těžce postihly Zbirožsko a Křivoklátsko.
Provoz byl neustále omezován a nakonec v roce 1889 úplně zastaven.
NOVODOBÁ HISTORIE
1909-1939
Po sloučení České montánní společnosti s Pražskou
železářskou společností (PŽS) v roce 1909 byly obnoveny těžební práce na Krušné Hoře a
od tohoto roku začíná novodobá historie závodu. PŽS vhodně začlenila závod do komplexu
rudných a uhelných dolů, vápencových lomů a hutních podniků v Králově Dvoře a Kladně.
Průzkumné, otvírkové a těžební práce byly postupně prováděny v ložisku po celé 3 km dlouhé
směrné délce, a to v severním i jižním (Protilehlém) křídle a do hloubky až 266 metrů
(Vojtěšské ložisko - 44. patro). Závod, označený číslem VIII, byl PŽS spravován až do
převzetí v roce 1946; do té doby se ovšem stala řada důležitých událostí.
V roce 1910 byly zahájeny báňské práce vyčištěním a
úpravou Dědičné štoly František a položením koleje na nové pražce po celé její délce;
zaměstnáni byli 4 dělníci pod dozorem Jana Cipry a práce trvaly 2 měsíce. Ještě v témže
roce bylo dosaženo starých důlních děl ve Františském ložisku, vyraženy komíny v Malém i
Velkém ložisku a zahájena těžba. Osádku v dole tvořilo 6 skupin lamačů a 6 odbíhačů, kteří
odváželi rudu Dědičnou štolou na povrch, kde byla ručně tříděna a jalové proplástky byly
vysekávány. Těžba štolou byla velmi obtížná a výkon na běhače nepřekročil 6 vozů za
10hodinovou směnu. Ruda byla dopravována povozy na stanici Nová Huť s určením do kladenských
hutí.
V roce 1911 byla dopravena před ústí Dědičné štoly
parní lokomobila k pohonu kompresoru "K 40" a od tohoto roku se veškeré vrtné práce
prováděly vrtacími kladivy na stlačený vzduch. Těžba dosáhla výše 2907 tun rudy.
Rok 1912 je pozoruhodný několika událostmi; začalo
se pracovat na úpravě terénu v místech dnešního závodu a bylo započato se stavbou betonových
zásobníků na rudu. Prakticky současně byl upravován profil bývalé štoly Barbora a Zdenko
(původní Dědičná štola Josef v erárním poli) a byla obnovena těžba Josefskou štolou z
ložiska Vojtěch. Ruda byla ručně vyklepávána a po zvážení dopravována povozy do železáren
v Králově Dvoře. Osazenstvo této části dolu se vrátilo tedy po více než 20 letech k zápisu
před směnou do "cechu" před štolou; zápisna byla v právé místnosti cechu. Počet zaměstnanců
dolu se zvýšil ke konci roku 1912 na 299 mužů a těžba dosáhla výše 18.447 tun.
V roce 1913 se na nádvoří pozdějšího závodu započalo
s ražením hlavní jámy Vilém pod úklonem 13,5 stupně, a to současně z povrchu i z úrovně
Dědičné štoly. Byla zaražena i štola August do Josefského ložiska na úrovni 10. patra a
štola Elsa do Protilehlého ložiska. V témže roce byly dokončeny měřičské a vytyčovací
práce pro stavbu visuté lanovky do Králova Dvora.
Práce na hlavní úklonné jámě pokračovaly velmi rychle,
takže již v roce 1914 se přistoupilo k vyzdívání spodní části jámy betonovými tvárnicemi
systému Neubauer. Od roku 1914 byl až na přerušení v roce 1916 ražen hlavní překop na 24.
patře do ložisek Bezejmenného, Výstavního a Vojtěšského; práce byly ukončeny 20. listopadu
1917 a na konci byla provedena ještě zarážka pokračování hlavního krušnohorského těžebního
patra ve směru na ložiska Barborská.
Po vypuknutí 1. světové války v roce 1914 byla k vojenské
službě povolána většina dělníků i dosavadní závodní ing. Schistek. Správu závodu převzal
ing. Oczko, závodní dolu VII ve Zdicích. V roce 1915 bylo na závodě zaměstnáno 234 dělníků,
1 naddůlní, 1 účetní, 1 mistr a 6 dozorců. Dne 23. prosince bylo v noci na závod dopraveno
30 ruských zajatců a 4 maďarští vojíni jako stráž, kteří byli ubytováni v ubikacích
zřízených v nových, ještě ne zcela dokončených, zásobnících na rudu (tzv. bunkrech).
Zajatci byli přiváděni na začátku směny k jámě a na konci směny si je strážní přejímali
u jámy zpět. Přesto došlo již v roce 1914 k několika útěkům, ale zajatci byli vždy přivedeni
zpět na závod.
Výroba stlačeného vzduchu byla v roce 1915 přenesena
na závod, k pohonu kompresorů byly v dřevěných boudách vedle betonových zásobníků instalovány
2 lokomobily (Wolf a Lanz), ale většina stlačeného vzduchu se spotřebovala na pohon čerpadel,
umístěných u ústí Dědičné štoly a na pohon těžních vrátků v I. jámě.
V roce 1915 byla založena I. svážná v Josefském
ložisku, ale požadavek na maximální krytí válečného průmyslu zvýšenými dodávkami rudy
vedl k urychlení prací na dalších svážných: II. svážná v podloží Vojtěšského ložiska
(byla vystrojena betonovými tvárnicemi pro nepříznivé tlakové poměry), III. svážná ze
14. patra Josefského ložiska a IV. svážná z 24. patra mezi ložiskem Výstavním a Bezejmenným.
V tomto roce byla zahájema doprava rudy dokončenou visutou lanovou dráhou do Králova Dvora.
V roce 1916 došlo i ke změně číslování pater. Původně
byla za 1. patro označena Dědičná štola a patra se počítala směrem k povrchu, takže nynější
17. patro bylo patřem 7. Od 7. prosince 1916 se na základě nařízení báňského ředitelství
v Nučicích patřa přečíslovala tak, jak je známe dnes s tím, že za základní 1. patro byla
stanovena úroveň Barborské štoly, takže štola August byla na úrovni 10. patra a Dědičná
štola se dostala na úroveň 24. až 25. patra.
5. ledna 1917 byl dodán na závod vzduchový vrátek
firmy Breitfeld a Daněk určený pro těžbu v hlavní jámě, ale zároveň se urychleně pokračovalo
ve stavbě strojovny pro definitivní těžní stroj, dodaný již v roce 1914 ze Škodových závodů
v Plzni.
V rodinách horníků se začínal projevovat nedostatek
základních potravin, klesal výkon lidí a rozšířily se nemoci, takže v průměru až 10 %
osazenstva nenastupovalo do práce. Do dolu byli proto spuštěni koně, obstarávající dopravu
na 24. patře, aby se tak alespoň částečně nahradili chybějící horníci; pro práce na třídění
rudy bylo přijato 5 žen.
Rok ukončení války byl poznamenán zvýšenou stavební
činností: 20. února se začalo se stavbou budovy pro kanceláře, která byla dokončena 18.
listopadu v témže roce. V březnu byla dokončena výstavba venkovního elektrického vedení
z Králova Dvora, strojovna s rozvodnou a trafostanicí 5000/500 V a 27. dubna byl závod
připojen na síť. Tímto dnem byl zastaven provoz obou parních lokomobil. Předtím, na konci
února, bylo ze závodu odesláno 34 ruských zajatců. Po dokončení stavby kanceláří se začalo
s vyzdíváním I. jámy, která podcházela v poměrně malé hloubce tuto stavbu. Byla dokončena
stavba nejstarší jihozápadní haly třídírny. 1. října 1918 se vrátil z války ing. Schistek
a převzal závod od ing. Oczka, který odešel zpět do Zdic.
Tím skončilo první období obnovení těžby, období pro
pracující mimořádně těžké nejen pro válečné události a jejich důsledky, ale i z pohledu
uplatňování sociální politiky. Pracovní nářadí, výbušniny i svítivo (až do roku 1911 se
používal ke svícení olej do tzv. "brabčíků") si musel horník platit ze své mzdy. Teprve
v květnu 1913 bylo zákonem uloženo podnikateli vydávat horníkovi zdarma všechny pomůcky
a materiál potřebný k práci. Až do 1. ledna 1915 nebyli horníci vůbec pojištěni pro případ
úrazu; zákon o pojištění v případě úrazu z roku 1888 se nevztahoval na horníky. Pozůstalým
se poskytoval v případě smrtelného zranění malý "milodar", který nemohl stačit k obživě
zbylé rodiny.
Aby byl zajištěn dostatek železné rudy pro hutě, byli
horníci po roce 1914 postaveni pod vojenské zákony a na doly byli dosazeni vojenštní
komandanti, kteří trestali každý přestupek, každé vynechání směny vězením. Např. v Nučicích
bylo takové vězení ve sklepích bývalé zdravotní stanice na dole č. III., odkud odcházel
horník na směnu a zase se sem po ní vrátil.
Velká drahota a nízké mzdy donutily dělnictvo k tomu,
že na valné hromadě II. skupiny báňského společenstva na Kladně, konané v březnu 1918,
bylo usneseno podat na všech dolech PŽS požadavky na zvýšení hornických mezd. Spor byl
doveden do vítězného konce a podnikatelé byli odsouzeni ke zvášení mzdy o 15 % a k výplatě
jednorázové podpory 100 K na pracujícího a po 20 K na manželku a každé dítě. Tyto peníze se
ovšem vyplácely až v listopadu 1918, tedy po skončení 1. světové války. Na závodech se
pracovalo až do konce války v 11hodinových směnách, tj. od 6,30 ráno do 17,30 odpoledne
a druhá směna od 18,30 do 5,30 hodin ráno.
Život na báňských závodech PŽS se v nově vzniklé
Československé republice vrátil rychle do normálních podmínek. Z války se vrátili
bývalí horníci, které bylo třeba zaměstnat. Také republika potřebovala obnovit průmysl
a k tomu bylo zapotřebí zvýšených objemů těžby rudy. Bohužel poválečná konjunktura trvala
necelé tři roky a již v roce 1921 došlo k prvnímu omezování těžby a propouštění horníků.
Teprve od 15. května 1919 se na závodech začalo
úřadovat v českém jazyce, do té doby byla veškerá korespondence v rámci PŽS vedena pouze
německy. V tomto roce byla pronajata od správy fürstenberského panství stará kovárna
v Novém Jáchymově (dům č. 68) a zahájeny práce na její adaptaci na byty.
V roce 1920 byl 10. února proražen barborský komín,
spojující 24. patro se štolou Zdenko, čímž se podstatně zlepšily větrné podmínky v celém
východním poli. 28. května byla na závod dopravena parní lokomotiva o rozchodu 600 mm,
určená pro těžbu od štoly Zdenko na nádvoří závodu. A konečně ve dnech 29.-31. října byly
odstraněny z I. jámy dosavadní těžní vrátky a byl dán do zkušebního provozu nový těžní
stroj typu "Karlík" (chapadlový kotouč). Ke schválení stroje do provozu došlo 26. dubna
1921 revírním báňským úřadem v Praze a jako znalec byl přizván konstruktér stroje ing.
Karlík. Ve dnech 11.-17. prosince 1921 vstoupilo osazenstvo závodu do stávky na podporu
dělnických požadavků na zvýšení mzdy, na úpravu pracovních a pojišťovacích podmínek a hlavně
na znárodnění dolů.
Odbyt rudy v dalších 3 letech silně poklesl, takže došlo
k postupnému propouštění dělníků. 30. května 1921 byla těžba z dolu zcela zastavena, důlní
díla se však udržovala. Jako náhradní výroba a zaměstnání pro 30 dělníků byla zahájena těžba
křemenců z lomu nad závodem a jejich drcení na zabudovaném drtiči na šachetním nádvoří, a to
pro přestavbu říšské (císařské) silnice u Loděnic (dnes je v její trase vedena dálnice D5
v prostoru bývalého dolu v Chrustenicích). Denní výroba drceného kameniva byla 4 železniční
vagóny.
Počínaje rokem 1923 došlo k nebývalému rozmachu těžby až
do nejvyššího objemu v roce 1928 ve výši 205 tisíc tun. Požadavky hutí v Králově Dvoře a Kladně
se natolik zvýšily, že bylo ještě v roce 1923 přikročit k nakládání rudy ze zásob, protože
důl nebyl po více než dvouletém přerušení těžby ihned připraven ke zvládnutí takových úkolů.
V roce 1925 se začalo i s tříděním a přebíráním krevele z odvalových hald. Od roku 1926
zaměstnával na této práci více než lidí stavitel Spousta. Denní těžba se pohybovala ve výši
700 vozů z dolu a 550 vozů z hald. Jako zajímavost je třeba se zmínit o vybírání pyritu z
poruchových zón v ložisku pro železárny v Králově Dvoře. V roce 1924 byla zahájena výstavba
nové (druhé) haly úpravny.
12. dubna 1925 byla dodána na důl benzínová lokomotiva
Krupp, která obstarávala těžbu ze Zdenko štoly na závod. V době od 6. března do 1. října byla
postavena zděná budova dílen a v prosinci byla uvedena do provozu lanovka na hlušinový odval.
V roce 1927 byly zahájeny otvírnové práce v Protilehlém ložisku a v západním uzávěru; v březnu
se započalo s Hudlickým hloubením, v červnu bylo komisionální řízení k povolení zřídit
úzkorozchodnou dráhu na jižním svahu Krušné Hory až do prostoru jámy Gabriela, s jejímž
hloubením se začalo v červenci. Ihned v lednu roku 1928 se založilo hloubení jámy č. XII a
byla dokončena stavba lanovky z prostoru závodu k Hudlickému hloubení. Do května pokročilo
hloubení úklonné jámy XII do 96 metrů a v červnu bylo započato ještě s hloubením jámy XIV.
Stav zaměstnanců dosáhl postupně počtu 616 dělníků závodních a 228 dělníků stavitelů Spousty
a Šebíka a bylo dosaženo průměrné denní těžby z dolu ve výši 1019 vozů a 80 vagónů (po 10
tunách) přebírané rudy. V září 1928 zahájila firma Breifeld a Daněk montáž nové třídírny v
nové hale, sestávající z výklopníku, drcení a třídění rudy a ručního přebírání rudy na ocelových
článkových přebíracích pasech. Zařízení bylo uvedeno do provozu 28. srpna 1931.
Od roku 1929 požadavky na vysoké dodávky rudy postupně
klesaly, a proto se snižovaly počty dělníků provádějící přebírání rudy z hald; 14. prosince
pracovali na závodě již pouze zaměstnanci PŽS. V dole bylo možno přikročit k provádění
nutných otvírkových prací, takže byla zahájena ražba nové objížďky v podloží ze štoly Zdenko
k Anenskému poli, bylo raženo I. a II. hloubení na Vojtěšském ložisku, překopy na 32. patře
a další díla. Na závod byl koncem roku stav 5 báňských inženýrů, 33 dozorců a 678 dělníků.
Blížící se hospodářská krize 30. let se nevyhnula ani
Krušné Hoře. Naopak, stagnace ve výrobě oceli měla za následek snížení těžby v roce 1930
na polovinu objemu z předcházejícího roku a její úplné zastavení již v roce 1932. V průběhu
roku 1931 byl převeden do Kladna a do Nučic větší počet předních dělníků, ale současně došlo
již k masovějšímu propouštění, takže stav osazenstva klesl ke konci roku na 193 dělníky, 17
dozorců, 2 úředníky a 2 inženýry. Propouštění pokračovalo i po celý rok 1932. V roce 1933
se již pouze udržoval nejnutnější rozsah důlních chodeb a na těchto pracích bylo zaměstnáno
5 dřevičských part. Ze stavu 62 dělníků pracovala vždy polovina 14 dní v měsíci a druhou
část měsíce byla na neplacené dovolené.
Od roku 1936 nastalo oživení v hutích PŽS v důsledku
výsokých požadavků zbrojního průmyslu, a proto byli zpět převáděni dělníci z Kladna a
ostatních nučických dolů a přibírání noví pracovníci, protože se v dole obnovily těžební
práce v plném rozsahu. Během 3 let byla již překročena rekordní těžba z roku 1928.
V roce 1935 byl dostavěn Hornický dům a do roku 1940
ještě obytné domy u silnice pod závodem, z nichž některé sloužily zpočátku jako ubytovny.
1939-1949
15. března 1939 vstoupila na území našeho již
okleštěného státu německá vojska. Pro 550 zaměstnanců Krušné Hory to bylo velmi smutné
zahájení ranní směny. Za husté sněhové vánice se shromáždila celá ranní směna v cáchovně,
za jejímiž okny již oznamovaly červené plakáty v německo-českém znění zahájení okupace
a varování, aby se nikdo nepokoušel klást německému vojsku odpor při jeho postupu do
vnitrozemí. To měla být první výstraha. Bohužel, jak ukázaly následující měsíce a léta,
zdaleka ne poslední.
V roce 1939 se začalo s průzkumnými pracemi v okolí
Krušné Hory; v dubnu se začalo vrtat na Petrovce u Kublova, v srpnu byla založena štola
pod obcí Hudlice a v prosinci se zahájilo vrtání u Berouna a u Zahořan. Již v měsíci
dubnu vzrostl počet osazenstva o dělníky, kteří byli nuceni opustit pohraniční oblasti;
byli mezi nimi i 2 báňští inženýři, kteří pracovali na závodě po celou dobu války.
Na 24. patře byl ražen pod Josefským ložiskem tzv.
"vodní překop", vyúsťující do Dědičné štoly 700 metrů od jejího portálu. V tomto překopu
byla později (1942) umístěna lanovka, obsluhující 2 svážné, a to XXX. ve Celkém a XXVII.
v Malém Josefském ložisku. Od listopadu 1940 bylo nařízeno vyřizovat veškerou korespondenci
s báňským ředitelstvím v Nučicích a s ostatními úředními místy pouze v německém jazyce.
Rovněž všechny tiskopisy byly od této doby pouze německé.
V roce 1941 se začalo pracovat na prodloužení II. jámy
na 40. patro. Byla provedena předrážka jámy ze 40. patra do jámové tůně na 33. patře. Na
povrchu pod závodem se začalo s výstavbou 2 obytných domů pro horníky po 8 bytech (č. 135
a 136) a 1 úřednického domu se 4 bytovými jednotkami v č. 132. Stavbu prováděli stavitelé
Souček a Šebík ze Zdic. V listopadu 1941 byl přeložen z Krušné Hory do Zdic dlouholetý
závodní báňský inspektor ing. Vladimír Soukup a na jeho místo přišel ze Zdic ing. Antoním
Maul.
Z důležitých událostí roku 1942 je třeba si připomenout
práce na 40. patře ve Vojtěšském ložisku, z něhož byl ražen překop směrem k Protilehlému
ložisku a později vrty zjišťována poloha ložiska pod tímto patrem. Překop sám skončil na
tzv. "Pražském zlomu" aniž by zastihl ložisko, ale podle zpráv bylo ložisko ve vrtech
zjištěno, a to v hloubkách 41,55 metru (mocnost 11,98 metru) a v 63,5 metru (mocnost 10 metrů).
S ohledem na potřebu vydobytí ložiska V. svážné ve
Františském bloku bylo třeba nahradit okresní silnici z Hudlic v prostoru nad správní budovou.
Bylo proto využité stávající cesty z Otročiněvsi do Nového Jáchymova, cesta byla rozšířena
a upravena a do konce roku 1942 byl 1. úsek z Otročiněvsi k Hornickému domu předán do provozu.
Práce na 2. úseku do Nového Jáchymova byly sice zahájeny, ale pro nedostatek pracovních sil
byly dokončeny až po válce. V dubnu 1942 se postavily zděné pilíře pro nový automatický oběh
vozů na peróně a v červnu se začala montáž nové třídírny.
3. října nastoupili do speciálního hornického školení
první 3 učni. Do roku 1943 se zvýšil počet učňů na 17 a teoretické i praktické školení vedli
naddůlní Lucák a důlní Unger.
V roce 1943 byla postavena odbočka z visuté lanovky a
založena skládka hrudkovenské strusky na jižním úpatí Krušné Hory, protože pro její skladování
se v Králově Dvoře již nedostávalo místa. V září byly dokončeny úpravy vozíkového oběhu na
povrchu včetně řetězovky a úprava vyjímání pod I. jámou tak, aby se usnadnil posun plných i
odsud prázdných vozů.
Od počátku roku 1944 docházelo již k nepravidelnostem v
těžbě, řada dělníků byla převedena do železáren v Králově Dvoře, do Kladna a do nučických
dolů, ale byli zase předáváni zpět, takže stav osazenstva velmi kolísal. To se přirozeně
projevilo i na poklesu těžby.
V poslední den okupace, 4. května 1945, byla v blízkosti
závodu napadena část tzv. Vlasovovy armády, přesouvající se směrem k Berounu, hloubkovými
letci. Byla zničena 4 nákladní auta s municí, na závodě ke škodám nedošlo. Druhý den po této
události tj. 5. května v dopoledních hodinách, došla na závod telefonická zpráva z železáren
v Králově Dvoře, že v Berouně byly již na budovách vyvěšeny čs. vlajky na znamení konce
německé okupace a války. Po ověření zprávy bylo uvědoměno o této události osazenstvo na povrchu
i v doce. Po vyfárání se celá směna sešla na nádvoří a závodní pronesl krátkou řeč o významu
tohoto dne, který znamená návrat svobody pro všechen československý lid. Potom se všichni s
nadšením rozešli do svých domovů. Na závodě se narychlo pořídíly státní vlajky, aby byly ještě
téhož dne vyvěšeny na budovách. V poledne se z rozhlasu rozšířila zpráva o povstání v Praze.
Až do poloviny května se na závodě nepracovalo, prováděly
se jen nejnutnější práce (čerpání vody, obsluha strojů, hlídky u telefonu). Teprve 14. května
nastoupilo 26 dřevičů prohlédnout stav důlních chodeb a provést nutnou údržbu. Ještě v průběhu
května byly zahájeny těžební práce; v té době se začali také vracet zaměstnanci, kteří v druhé
polovině roku 1944 byli převedeni na práce v kladenském revíru, u lesní správy, ale také na
zákopové práce na severní Moravě.
Normální pracovní život se pomalu vracel i na Krušnou
Horu. V červenci se započalo s dodávkami kusové i drobné rudy do třineckých železáren a denní
těžba stoupla na 250-300 vozů. Dne 24. října 1945 byl podepsán dekret o znárodnění dolů a
těžkého průmyslu ČSR a osazenstvo se sešlo v cechu v odpoledních hodinách, aby vyslechlo
přenos oslav, pořádaných na Václavském náměstí v Praze. Na počest této dějinné události byla
dne 14. listopadu odpracována národní směna, před níž promluvil o významu tohoto zákonného
opatření předseda závodní rady a závodní dolu.
Od října 1945 se jednalo o zavedení autobusové linky z
Kublova na závod a dále do Berouna. Jednání bylo ukončeno povolením dopravy osob na uvedené
lince, z počátku nákladním automobilem získaným z akce UNRRA a od 28. srpna krytým autobusem.
Dne 8. května 1946 bylo na závod přiděleno 7 německých
zajatců, kteří dosud pracovali na uhelném dole "Lísek". V roce 1947 k nim přibylo ještě 11
horníků německé národnosti z dolů v Jáchymově. 6. července byl na závodě odhalen pomník
horníkům, kteří zahynuli během okupace. 20. dubna byl otevřen přestavěný Hornický dům.
Roky 1947 a 1948 - první československá dvouletka, to
bylo slavné období v historii závodu. S využitím havířského "fortelu" se pustili Krušnohorští
do vytyčených úkolů s cílem co nejvíce pomoci republice v její snaze o zahlazení stop války
a pro vybudování silného průmyslu.
V říjnu 1948 byla uspořádána tradiční hornická prokopská
pouť na paměť hornických slavností z minulého století, konaných každoročně "Na Pažourku" u
dolu č. XII. Pouť se konala na prostranství před "Cechem" (Josefská štola) v Novém Jáchymově
a pokračovala taneční zábavou v nově upraveném Hornickém domě.
20. srpna 1948 byl vytěžen poslední vůz plánu dvouletky.
Do konce roku dal závod národnímu hospodářství navíc 64.533 tun rudy.
Z ostatních událostí těchto dvou let je třeba připomenout
alespoň ty hlavní: 14. června 1947 byl na závod dopraven první vzduchový nakladač typu Eimco
z akce UNRRA, v červenci byl předán další stroj téhož typu a v září nakladač Sullivan; všechny
nakladače byly vyzkoušeny a ještě před rokem 1950 nasazeny při nakládání rudy z hald na povrchu.
V červenci 1947 byl uzavřen důl č. XII pro nedostatek horníků a těžba již nebyla obnovena. V
dubnu 1948 byl přivezen z Mořiny hrablový nakladač Joy, který se velmi osvědčil při nakládání
drobné rudy ze zásoby - pracoval téměř až do konce 50. let a naložil více než 300 tisíc tun
rudy. Dekretem ministra průmyslu ze dne 24. července 1949 byl zřízen ke dni 1. ledna 1950
národní podnik Železnorudné doly, Nučice.
PO ROCE 1950
Rok 1950 znamenal v historii závodu začátek jednoho
z nejvýznamnějších období rozvoje. 1. lednem skončilo prakticky období organizačního
uspořádání báňské činnosti z doby bývalé Pražské železářské společnosti; z národního
podniku Středočeské uhelné a železnorudné doly Kladno (SUŽD) se vyčlenil nový národní
podnik Železnorudné doly se sídlem v Nučicích. Jednotlivým závodům bylo ponecháno
očíslování z éry PŽS, takže Krušná Hora byla i nadále dolem č. VIII. 1. lednem byl
dočasně k závodu přičleněn jako provoz i důl č. VII. "Hrouda" ve Zdicích na těžbu chamositu
se samostatným důlním úsekem v Černíně (pelosiderity).
Při těžbě rudných odvalů byly poprvé ve větším rozsahu
použity nakladače Eimco 12B, dodané z akce UNRRA spolu s dalšími stroji, z nichž byl do
roku 1950 dán do provozu ještě rotační kompresor Thompson (25 kubíků/min.) anglické výroby
a hrablový nakladač Joy.
Technické vybavení závodu a to jak na povrchu, tak i
pod zemí odpovídalo ovšem stále ještě stavu z doby Pražské železářské společnosti s tím
rozdílem, že těžba byla omezena prakticky pouze na bloky od východního uzávěru po štolu
Zdenko, která nesloužila k těžbě, nýbrž pouze jako útěková cesta a výdušné dílo k hlavnímu
ventilátoru a jejího ústí. Povrchové objekty poskytovaly obraz více než skromný. Stará
správní budova z 20. let, částečně poškozená vlivem zaboření August štoly, zahrnovala pouze
čtyři kancelářské místnosti.
Mechanické dílny a kovárna zabezpečovaly pod vedením
2 mistrů údržbu strojního zařízení, z níž největší objem prací si vyžadovala třídírna
rudy, vybavená převážně stroji z období 2. světové války (2 drtiče velikost č. 7, korečkový
výtah, třídič Seltner a ocelové přebírací pasy). Tzv. malá kovárna byla vybavena pěchovacím
strojem Flottmann pro výrobu plných čtyřhranných vrtných tyčí a později novým bucharem Ajax
pro kování nástavců na 6hranné tyče při postupné výměně vrtacích kladiv EDK60 a EI60 na
kladiva VK s vodním výplachem.
Slabým místem provozu se ihned po nasazení prvních
nakladačů ukázala kompresorovna, a to i po doplnění 2 strojů (Flottmann, Thompson)
sovětským kompresorem "Borec" v roce 1952, získaným z Chvaletic. Tento stav trval prakticky
až do výstavby nové kompresorové stanice a zvýšení kapacity o 3 x 25 kubíků/min. novými
kompresory 3DSK 350 v letech 1955-6 a značně podvazoval možnosti rychlejšího zavádění
strojů na pracoviště pod zemí, zvláště po znovuotevření Anenského pole na 6. patře západně
od štoly Zdenko v letech 1952-3.
Sociální zázemí závodu bylo na dnes nepředstavitelně
nízké úrovni; pro přibližně 300 zaměstnanců byla jedna šatna společná čistá a špinavá,
v bývalých stájích jen 8 sprch na umytí. Teplou vodu dodávala lokomobila vytápěná důlním
dřívím, která však byla po většinu doby v havarijním stavu. Proto větší část zaměstnanců,
bydlících v dosahu závodu, odcházela domů v pracovních šatech.
Pro povrchovou dopravu měl závod v té době k
dispozici nákladní auto Praga RN z předválečné doby, 1 pár koní a 1 osobní auto Tatra
57A. Důlní dřevo dovážely na závod lesní závody vlastními potahy, ale dopravu ostatního
materiálu včetně výbušnin si zajišťoval závod uvedenými dopravními prostředky. Zcela
nevyhovující bylo zásobování závodu pitnou a užitkovou vodou z čerpací stanice "Na Courku"
a nebyla vybudována ani čistící stanice splaškových vod.
Situace v dole byla vcelku konsolidovaná, pracovali
zde pouze kmenoví zaměstnanci s řadou vynikajících pracovníků - havířů, dřevičů i
důlních zámečníků. Těžilo se prakticky pouze po Vojtěšském překopu na 24. patře k I.
vlečné jámě akumulátorovými lokomotivami Siemens z roku 1930 (výjimkou byla těžba
lanovkou z XXVI. svážné ve Františsko-Josefském ložisku na 32. patře k II. jámě) a
poslední činnou svážnou byla XXIX. v Barborském ložisku - dále nebylo 24. patro
zpřístupněno, i když bylo vyraženo až po XL. svážnou.
Nakládání rudy a hlušin jak v dobývkách, tak i
na chodbách a překopech bylo pouze ruční; používaly se lopaty nebo vidle, což byla
určitá zvláštnost na všech nučických dolech. Ručně, bez pneumatický podpěr bylo prováděno
i veškeré vrtání - a to bez výplachu. Pozoruhodné bylo používání 4-6 metrů dlouhých
čtyřhranných kovaných vrtných tyčí při vrtacích pracích v komorách. Osvětlení dolu kromě
náraziště I. jámy a hlavy II. jámy neexistovalo, havíři i technici používali zásadně
acetylénové lampy. Výztuž důlních děl i větších profilů, např. svážných, se prováděla
dřevem a jen zcela výjimečně vápenostruskovými cihlami.
Ale jedno je třeba při hodnocení stavu v tomto
období zdůraznit; všude na povrchu i v dole byl vzorný pořádek, vysoká pracovní
morálka a maximální snaha po úspoře nákladů všeho druhu. Závod si zabezpečoval většinu
náhradních dílů ve vlastních dílnách nebo sesterských závodech bývalé PŽS a také dokázal
vyrobit i strojní zařízení, např. podzemní lanovky, nová těžní zařízení do svážných apod.
vlastními silami. Přirozeně i všechny návrhy na zlepšení technologie těžby, včetně důlní
dopravy, byly vyřešeny bez pomoci zvenčí.
Od roku 1951 byla veškerá těžba zabezpečována
již pouze z dolu; bylo proto třeba zajistit podmínky jak v rozšíření dolového pole,
tak i v počtu pracovníků. V roce 1950 se zahájily intenzívnější práce na otvírce 32.
patra a od roku 1952 se přistoupilo k postupné otvírce celého západního pole na 6.
patře štolou Zdenko až za II. Anenské hloubení. Současně se vytvořily podmínky (1953-54)
k obnovení dopravy po 24. patře až po rekonstruovanou XL. svážnou a později k otevření
Protilehlého ložiska na 11. patře nově založenou štolou Božena v letech 1950-60.
Složitější se ukázalo doplňování stavu novými
pracovníky. Již v roce 1950 nastoupili na závod první brigádníci z řad úředníků a
soukromých řemeslníků a byli ubytováni v domě pod Hornickým domem, kde byla zřízena
i první závodní kuchyně. Příliv nových pracovníků se znatelně zvýšil po roce 1952,
kdy na závod byli v organizovaném náboru posíláni většinou mladí zemědělci z Kolínska.
V roce 1953 a 1956 přišlo na závod 120 učňů 3. ročníku z hornických učilišť v Příbrami,
Rudňanech, Rožňavě, Sirku a Banské Štiavnici. Jejich zařazení do pracovních kolektivů
v dole, zabezpečování odpovídajícího obytování, stravování a dopravy bylo nesnadným
úkolem, ale pro stabilizaci kádrů to byl značný přínos. Přes řadu opatření v sociální
oblasti trpěl závod vysokou fluktuací, která se pohybovala až do 50 %; přispěly k tomu
jistě i potíže s plněním plánu těžby a z toho vyplývající poměrně nižší výdělky.
V letech 1952-3 byly zahájeny práce na zpřesnění
zásob rudy rozsáhlým geologickým průzkumem pod zemí i na povrchu, prováděným silami
závodu i dodavatelskými organizacemi.
V posledním desetiletí provozu byl důl značně
modernizován. Byla zřízena trolejová doprava na celém 24. patře, důl byl kompletně
elektrifikován a osvětlen, vybudoval se centrální dispečink se systémem dálkového
ovládání a hlasitě mluvících ligifonů. V prostoru štoly Zdenko byl zabudován nový
výkonný ventilátor s dálkovým ovládáním. Hlavní těžní patra byla v úzkých profilech
rekonstruována a provedl se nový rozvod stlačeného vzduchu. Jedním z největších
objektů nově zřízených v podzemí byl sklad výbušnin na 24. patře na 10 tun amonoledkových
trhavin a 30 tisíc rozbušek, větrně spojený komínem s Josefskou štolou a doplněný výdejnou
s příručním skladem. V roce 1964 byla zahájena stavba nového pomocného skladu výbušnin
západně od I. Anenského hloubení. Sklad byl prakticky dokončen včetně definitivní betonové
výztuže kobek, ale dokončovací práce byly předčasně v roce 1965 zastaveny. Modernizace
doznal i lokomotivní a vozový park a mimo rámec rozpočtu byla zabezpečena doprava mužstva
ve speciálních vozech, vyrobených v letech 1954 a 1965 v n.p. Pohronské strojárne v Hliníku
nad Hronom, a to jak na 6., tak později i na 24. patře. V roce 1958 byly nasazeny do
provozu na 24. patře trolejové lokomotivy polské výroby typu LD-1 (2x 16 kW, rok výroby
1953), které nahradily do té doby sloužící akumulátorové lokomotivy Siemens z roku 1930
a Mettalist z let 1951-2. Park dieselových lokomotiv byl v letech 1952-3 doplněn o pět
kusů lokomotiv typu BND 30, které se výborně osvědčily.
V letech 1955-8 byl postupně vyměněn celý vozový
park za vozy typu RDV o obsahu 653 litrů - původní vozy s dřevěnými lafetami měly obsah
500 litrů. Postupující mechanizace namáhavých prací při nakládání rubaniny na chobách i
porubech si vyžádala trvalé doplňování stavu důlních nakládacích mechanismů, především
nakladačů. Po dobrých zkušenostech s nakladači Eimco B 12 z počátku 50. let byl stav
lopatových nakladačů typu NL-12-V a Vn postupně doplněn až na 46 kusů na počátku 60.
let. Současně se svýšil i počet škrabákových vrátků tylu LA-10, ŠV-30 a ŠV-20 na 12
kusů; ty se osvědčily zvláště při těžbě nadložního Malého ložiska.
Jak již bylo uvedeno, byl do provozu uveden v roce
1960 hlavní důlní ventilátor o průměru 1400 mm a výkonu 32,5 kubíku/s. Nově byla vybavena
i čerpací stanice ve II. vlečné jámě ponornými čerpadly s automatikou kontrolovatelnou
z dispečinku, umístěného ve správní budově.
Mezi investiční práce z této doby je možné
zahrnout i hloubení svislé jámy v Protilehlém ložisku bloku 18, tj v ložisku bývalého
Hudlického hloubení a dolu č. XII. Práce prováděl dodavatelský podnik Výstavba
kladenských dolů, závod Plzeň v letech 1862-4. Svislá jáma byla vyhloubena na úroveň
5. patra a z ní byl vyražen překop do ložiska a započaty výzkumné sledné práce. Po
vyražení cca 100 metrů chodeb byly další práce v roce 1964 zastaveny v souladu s
rozhodnutím MHD o zastavení hornických prací v ložiscích s nízkou kovnatostí.
Dále byla na konci 50. let vyražena ve vzdálenosti
860 metrů od závodu z úzkodrážky do štoly Zdenko štola Vojtěch na úrovní 6. patra o
celkové délce 255 metrů s odbočkou k západním částem bloku 3 a 4 mezi povrchem a 6.
patrem. Štola byla vybudována pro těžbu zbytkových (podložních) částí Velkého ložiska
nad úrovní 6. patra a pro zajištění větrání pro pokračování v této těžbě i pod 6. patrem.
Z dvojkolejného nádraží pod I. jámou na 24. patře
byl vyražen jižním směrem do Protilehlého ložiska překop 470 metrů dlouhý, zpřístupňující
zásoby bloků 16 V a M mezi 24. patrem a povrchem (práce prováděla VKD Kladno).
Po roce 1960 se přikročilo i k významné změně
systému vertikální dopravy z těžebních mezipater na hlavní důlní dopravní patro. V
prostoru XL. svážné a západně od I. Anenského hloubení byly vybudovány 2 centrální
těžní sýpy opatřené ocelovou výztuží (ocelové roury o průměru 1,4 m), elektrickými
stolovými podavači, čelními výklopníky a dostatečně dimenzovanými nádražími pro
prázdné i plné vozy. Tímto opatřením se několikanásobně zvýšila kapacita dopravy rudy
proti dosud převážně užívaným svážným, které navíc vyžadovaly trvalou údržbu a speciální
skupiny dřevičů a její provádění. Sýp při pravidelném přísunu vozů byl schopen přepravit
více než 300 tun za směnu z úrovně 15. na 24. patro.
V 50. a na počátku 60. let se používalo těchto
trhavin: želatinovaného donaritu (Perunit 20), Dynamonu nahrazeného Permonexem 19.
(Permonex 19 byl v 60. letech zcela nahrazen bratislavským Astralitem.), Infernitu
40 jako příložných náloží ve 20 dkg balení. Spotřeba trhaviny na běžný metr ručně
ražené chodby o průměru profilu 5,1 metru čtverečního činila 6,7 kg plus 3 rozbušky.
NOVÉ TECHNOLOGIE DOBÝVÁNÍ
Od roku 1950 se hledaly cesty, jak mechanizovat
nejtěžší hornické práce, zejména vrtání a nakládání. Jestliže se u vrtání dospělo poměrně
rychle k všeobecnému používání vzduchových teleskopických podpěr pro všechny typy kladiv,
prorážela si mechanizace při nakládání cestu jen velice pomalu. I když byly již před
rokem 1950 na závodě k dispozici nakladače Eimco a hrablový nakladač Joy, byly to nakonec
škrabákové vrátky, které prorazily cestu mechanizovanému nakládání na porubech; nakladače
se ihned od jejich nasazení plně uplatnily při ražení dlouhých děl.
Po ještě ne zcela průkazné výhodnosti použití
prvního škrabákového vrátku s podkovovitou lžící maďarské výroby ve Velkém ložisku XXX.
svážné v I. revíru v roce 1953-54 byly škrabákové vrátky naší (ŠV 30) a sovětské (LA-10)
výroby postupně nasazeny k těžbě Malých ložisek Barborských a Tříšíňáckých bloků a zde
se velmi osvědčily. To bohužel neplatilo při jejich použití v ložisku o velké mocnosti.
Změně dobývací metody ve velkých mocnostech byla
věnována mimořádná pozornost vzhledem k tomu, že tzv. nučická metoda, dosud převážně
užívaná, vyžadovala vysoký objem přípravných prací a byla uzpůsobená čistě pro ruční
nakládání. Pro pomalý postup byžadovala dále nákladnou údržbu chodeb i svážných a výkony
byly značně omezovány často dlouhou ruční dopravou na mezipatrech (na XXX. svážné byly
některé mezipatrové chodby více než 200 metrů dlouhé).
V letech 1952-53 byla zkoušena na 19. patře XXX.
svážné metoda příčného pilířování na zával s postupem od nadloží k podloží. Princip
metody záležel v tom, že ložisko se rozdělilo řadou současně ražených překopů od podloží
k nadloží na příčné pruhy a kolem těchto překopů se s odstupem asi 5 metrů rozstřelovaly
stropy a boční pilíře směrem od nadloží k podloží. Při tomto postupu vznikla postupně
pod nadložím velká otevřená komora a po určitém odstupu od nadloží bylo nakonec
znemožněno pro značné nebezpečí pádu horniny vytěžení nastřílené zásoby. V praxi
došlo většinou k předčasnému zavalení nevytěžené rudy stařinami z vrchního mezipatra.
V roce 1955 byla vyzkoušena metoda dobývání
mezipatrovým zavalováním směrnými chodbami, a to ve východní části 19. patra Barborského
ložiska XVIII. svážné; ložisko zde mělo pravou mocnost 9-12 metrů při úklonu v průměru
34 stupňů. Pro předpokládané zvýšení těžby z bloku byla převedena těžba ze svážné do
nového, v podloží raženého komínu s příslušným oběhem vozů na hlavním 24. patře. Postup
dobývání byl ve směrných pruzích o šířce cca 5 metrů, přičemž jako první byl vydobyt
pruh u podloží. Pro odtěžování nastřílené rudy byl použit škrabákový vrátek ŠV 30, zpětná
kladka byla umístěna na ocelovém výložníku.
Zatímco výkon při ražení chodeb pomocí škrabáku
byl vyšší o 30 % oproti ražbě s ručním nakládáním, zvýšil se porubový výkon v průměru
pouze o 9 % proti původní tzv. nučické metodě ve stejných podmínkách. A to bylo málo
s ohledem na vícepráce při přípravě odtěžovacích komínů v podloží, dopravu a montáž
strojního vybavení a zabezpečení elektrických rozvodů a osvětlení. Porub byl zastaven
v únoru 1956.
Již před tím, v roce 1954 po otevření 6. patra
štoly Zdenko, byl učiněn zdařilý pokus s dobýváním ložiska o malé mocnosti do 2,5
metru metodou směrného stěnování na zával v Anenském ložisku tzv. III. partie a ložisku
XXV. svážné s mechanickým odtěžováním rudy pomocí nátřasných žlabů typu ZPE-20. S
ohledem na geologické poměry, hlavně úklon a jakost rudy a nadloží, byla úklonná délka
zvolena 15 metrů, což se ukázalo jako optimální pro řízení závalu poměrně nesoudržných
stropů. Směrná délka porubu byla 80 metrů jako maximální délka pro použitou žlabovou
soupravu.
Na tomto pracovišti bylo poprvé v historii závodu
použito (kromě dopravy v nátřasných žlabech) i dalších nových zařízení a postupů.
Vzhledem k malé tvrdosti rudy se vrtalo rotačně buď vzduchovými vrtačkami RV 72 nebo
elektrickými vrtačkami E 428 s korunkami s tvrdokovem K 36. Dále se zkoušela různá
schémata vývrtů a jejich délka a sklon. V průběhu prací zkoušel na porubu ing. Černík
z Příbrami své dva prototypy zařízení pro milisekundový odpal náloží (milisekundové
rozbušky nebyly dosud k dispozici). Pokus nebyl úspěšný, došlo dokonce k zavalení porubu
u stěny, ale byl to začátek cesty, která se potom nastoupila při organizování trhacích
prací většího rozsahu.
Vlastní postup porubní stěny, stavění stojkořadí a
jejich postupné plenění a řízený zával vyrubaného prostoru byly časově laděny tak, že
během těžby obou bloků nedošlo k žádné mimořádné události. Po vyhodnocení 9měsíčního
průběhu prací bylo možno konstatovat: zvýšení porubového výkonu, snížení koeficientu
příprav, snížení nákladů a zvýšení výrubnosti až na 96 %. Metoda to byla velmi úspěšná,
ale použitelná pouze v některých blocích o malé mocnosti.
Nakonec se po řadě zkoušek našla i vhodná metoda
pro dobývání velkých mocností. V roce 1958 byla navržena dobývací metoda, která využila
jako nakládacího stroje NL-12-V. K tomu je možné přičíst i možnost dalšího zlepšení jednotlivých
dílčích operací, např. vrtání s použitím ohebných vrtáků, nakládání nakladači bezkolejovými
nebo se zásobníkem, dopravy rudy na těžní patro těžním komínem místo svážnou apod. Představa
o postupném zavedení těchto vylepšení se ovšem již nemohla realizovat pro události, které
následovaly v šedesátých letech a vyústily do návrhu na zastavení těžby.
Příznivý vývoj nákladů na těžbu rudy v celém uvedeném
období řadil Krušnou Horu mezi nejlépe organizované důlní závody ministerstva hutí a rudných
dolů.
Nezbytnou podmínkou pokroku v technologiích ražení a
dobývání byl i vývoj úrovně vrtacích a trhacích prací, ve kterých se skrývaly značné rezervy
výkonů. Se zaváděním nových typů kladiv se výrazně projevila nedostatečná kvalita dodávané
oceli. Vedení závodu se snažilo s maximálním urychlením přejít v celém dole při vrtání na
vodní výplach, který zajišťoval bezpečné dodržení hygienické normy, zatímco při vrtání
kladivem EDK 60 na sucho byla tato norma překročena již po odvrtání 1-2 vývrtů.
PRŮZKUM A GEOLOGIE LOŽISKA
PRŮZKUM LOŽISKA
Hornickými pracemi a povrchovým vrtným průzkumem
bylo zjištěno na ložisku Krušná Hora celkem 7 rudních obzorů. Starší práce do roku
1945 lze vyhodnotit pouze částečně na základě dochovaných archívních podkladů. Staré
báňské práce měly převážně charakter prací otvírkových a přípravných a měly hlavní cíl
zpřístupnit jednak ložisko, a dále jeho směrné a úklonné sledování. Velmi často nebyly
řádně geologický interpretovány a zejména dokončovány. Zachované mapové podklady, obsahují
pouze základní geologické údaje, rozhraní podloží a nadloží ložiska, ale bez stratigrafického
určení, údajů o úklonu a směru vrstev a hlavních tektonických linií. Pro názornost lze
uvést úroveň znalostí o pokračování ložiska po úklonu v severním křídle. Františko-Josefské
ložisko (32. patro), Vojtěšské ložisko (40. patro), Barborské ložisko (24. patro),
Krušnohorské ložisko (21.-24. patro), Anenské ložisko (I. Anenské hloubení 15.-19. patro),
Anenské ložisko (II. Anenské hloubení 6.-11. patro), Anenské ložisko západ (XXIII. svážná
6. patro).
V západní části bylo ložisko z větší části vytěženo
do úrovně 6. patra, s výjimkou ochranných pilířů pro bývalou okresní silnici, a jelikož
další zásoby nebyly známy, byla po 2. světové válce opuštěna štola Zdenko. Pro ilustraci
je třeba doplnit, že překop na 12. patře II. Anenského hloubení byl zastaven cca 10 metrů
v podloží pokračování ložiska XXIII. svážné a podzemní vrt na 19. patře I. Anenského
hloubení zastihl pouze tektonický styk nadloží a podloží ložiska.
Ložisko jižního křídla bylo ve východní části
pánve otevřeno důlními díly na třech místech, oddělených směrnými poruchami. Východní
část byla otevřena v úrovni 5. patra Jáchymskou štolou a na 10. patře štolou Elsa, ze
kterých bylo ložisko vysledováno na směrnou vzdálenost 200-300 metrů. V úrovni 17., 24.
a 32. patra Františsko-Josefského ložiska byly vyraženy překopy do jižního křídla a bylo
provedeno směrné rozfárání tohoto bloku. Střední část protilehlého ložiska byla otevřena
z povrchu bývalým dolem XII. a tzv. Hudlickým hloubením do úrovně 12. patra při směrném
rozfárání v délce cca 500 metrů. Překopy ze severního křídla Vojtěšského ložiska v úrovni
24. a 40. patra přešly však po směrné poruše z nadloží do podloží a nezastihly pokračování
ložiska jižního křídla tohoto bloku. Západní část jižního křídla měla být otevřena bývalým
dolem XIV. Kutací hloubení bylo založeno na výchozu ložiska, ale bylo raženo pod větším
úklonem v podloží do úrovně 8. patra. Další práce byly pro negativní výsledky zastaveny.
V jihozápadní části pánve byl na domněle ověřeném
výchozu ložiska založen důl Gabriela, práce byly po dosažení úrovně 11. patra rovněž
pro negativní výsledky zastaveny.
V období 2. světové války se přistoupilo k ověřování
ložiska na dně pánve pomocí podzemních a povrchových vrtů. Z překopu na 40. patře
Vojtěšského ložiska byly provedeny 2 svislé vrty, které ověřily maximální dosah ložiska
do úrovně 56. patra. Podzemní vrt z nadložního překopu na 19. patře I. Anenského hloubení
byl však negativní, což se tehdy vykládalo stratigrafickým hiátem a další vrty na tomto
překopu nebyly již bohužel provedeny.
V jihozápadní části ložiska bylo v letech 1942-45
provedeno celkem 11 povrchových jádrových vrtů, zachovalo se však pouze 6 vrtných profilů.
Vrty byly lokalizovány bez znalosti povrchové geologické situace v blízkosti velké směrné
dislokace, která způsobuje tektonický styk algonkia a šáreckého souvrství. Z těchto důvodů
pouze 2 vrty zastihly krevelové ložisko a současně i ložisko pelosideritu, které však
nebylo pokládáno za bilanční. Řízení starších kutacích prací v třicátých a čtyřicátých
letech prováděl kutací odbor při báňském ředitelství PŽS v Nučicích. V roce 1944 byla
sestavena dr. J. Svobodou první povrchová geologická mapa v měřítku 1:5760, avšak
vystihovala pouze situaci severního křídla ložiska.
Období 1952-56. Až do roku 1951 byla úroveň
geologických znalostí o ložisku naprosto nedostatečná. Od roku 1952 začal geologicko
průzkumné práce n.p. Západočeský rudný průzkum, Praha.
Hlavním cílem průzkumných prací těžebního podniku
bylo ověření hloubkového vývoje ložiska severního křídla po úklonu a ověření ložiska
dna pánve v jeho východní a střední části. Před zahájením prací bylo vysvětlováno
předpokládané tektonické vyklínění ložiska směrem k západu na ploché tektonické linii -
XXXVII. svážná (Krušnohorské ložisko) na 23. patře, XL. svážná (Tříšíňácké ložisko) na
21. patře, I. Anenské hloubení na 19. patře a II. Anenské hloubení na 11. patře. Tento
názor, z geologického hledista vcelku neodůvodněný, nebyl průzkumnými pracemi potvrzen,
ale naopak se v západní části ložiska prokázalo pokračování ložiska pod výše uvedenou
úroveň. Hlavní výsledky prací do roku 1956 znamenaly ověření ložiska dna pánve podzemními
vrty z nadložního překopu na 32. patře Františsko-Josefského ložiska, dále vymezení průběhu
dosud netěžených tektonických bloků východně a západně od Vojtěšského ložiska, otevření a
zahájení těžby II. Vojtěšského ložiska mezi povrchem a 12. patrem, dále otevření Barborského
ložiska v úrovni 39. patra Barborského hloubení, dále ověření průběhu západní část Anenského
ložiska na 12. patře pod XXIII. svážnou, dále vymezení třech nových tektonických bloků nad
12. patrem mezi II. Anenským hloubením a XXIII. svážnou (Nevítaná ložiska), a nakonec
přepracování nové povrchové mapy 1:5000 na základě tektoniky severního křídla ložiska.
Prací průzkumného podniku v jižním křídle v prostoru
bývalého dolu XII byl rýhami vysledován výchoz ložiska a následně byly vyhloubeny šachtice
KRŠ 2 a KRŠ 3, kterými se ložisko sledovalo až do hloubky 50 metrů. K překopu do nadloží
byla zastižena mohutná směrná dislokace, která západně od dolu XIV způsobuje tektonický
styk algonkia a šáreckého souvrství. V blízkosti staré okresní silnice Hudlice - Nový
Jáchymov byl sledován výchoz ložiska a byla založena šachtice KRŠ 1. Báňskými pracemi
byla prokázána příslušnost zrudnění k hudlickému rudnímu obzoru a od dalších prací se
odstoupilo.
V letech 1952-53 bylo provedeno 6 povrchových jádrových
vrtů (KR 1 až KR 5 a KR 7), které nepřinesly očekávané výsledky. V letech 1952-54 byla
provedena rozsáhlá sondáž skalního podkladu pro sestavení povrchové geologické mapy 1:5000.
Pozornost průzkumného podniku ZRP Praha byla v tomto
období věnována hlavně na ověřování dosud netěžených ložisek (Březina, Komárov, Skomelno-Rač,
Velíz, Chrbina, Chlustina) s cílem ověřit zásoby pro výstavbu nových těžebních lokalit.
Hlavním cílem průzkumných prací v období let 1957-60
bylo ověření ložiska na dně brachysynklinály a zhodnocení jižního křídla pánve, a tím
zjištění celkového stavu geologických zásob na ložisku a jejich postupný převod do vyšších
kategorií.
Průzkumné práce těžebního podniku se soustředily
na 24. a 39. patro. Na 24. patře bylo směrně vysledováno ložisko II. Vojtěšské a byl
vyražen překop do nadloží pro ověření ložiska dna pánve podzemními vrty (překop č. 112).
Na 24. patře XL. svážné byl rovněž vyražen překop do nadloží až na hlavní směrnou poruchu,
po které bylo již zastiženo algonkické podloží. Na 39. patře Barborského hloubení bylo
ukončeno směrné sledování a přikročilo se k ražbě překopů do nadloží k ověření tektoniky
a průběhu ložiska podzemními vrty pod tímto patrem. Nadložní překop na 19. patře I.
Anenského hloubení byl po vyzmáhámí doražen až na směrnou poruchu, která způsobuje
tektonický styk šáreckého souvrství a algonkia, a rovněž se zahájily podzemní vrtné
práce k ověření ložiska dna pánve. V západní části Anenského ložiska bylo vyraženo III.
Anenské hloubení z 12. na 24. patro a byla zahájena ražba překopu do nadloží pro podzemní
vrty. Západní tektonické ukončení krušnohorské pánve bylo ověřeno v úrovni 7. a 12. patra
bloku XXIII. svážné. Ložisko východního brachysynklinálního uzávěru bylo otevřeno novou
štolou z povrchu v úrovni 11. patra (štola Božena).
Průzkumný podnik provedl v západní části ložiska
celkem 28 povrchových rotačních vrtů na jádro (KR 9 až KR 34 a KR 38), které byly
situovány na 7 příčných linií vzdálených od sebe 250-300 metrů při vzdálenosti vrtů na
liniích cca 150 metrů. Z provedených vrtů bylo 60 % pozitivních, tj. takových, které
zastihly Velké nebo Malé ložisko klabavsko-oseckého rudního obzoru.
V povrchových vrtech situovaných v západní části
ložiska bylo ve většině vrtů zastiženo na rozhraní šáreckého a dobrotivského souvrství
ve facii skaleckých křemenců pelosiderité zrudnění. V roce 1959 byly zahájeny průzkumné
práce a provedlo se 20 povrchových rotačních vrtů na jádro.
Po roce 1960 prováděl průzkumné práce pouze těžební
závod. U klabavsko-oseckého rudního obzoru byly dokončeny podzemní vrty z nadložních
překopů na 19. patře I. Anenského hloubení a 24. patře III. Anenského hloubení k ověření
průběhu ložiska na dně pánve. V jižním křídle byla zahájena ražba hloubení z povrchu do
úrovně 12. patra v prostoru bývalého dolu XII, kterou dodavatelsky prováděla výstavbová
organizace VKD Kladno. Průzkumný program nebyl však již s ohledem na připravovanou likvidaci
dolu dokončen. U krušnohorského rudního obzoru se přistoupilo k ověření ložiska báňskými
pracemi jak z povrchu (šachtice KRŠ 6), tak z důlních prací závodu Krušná Hora pomocí
komínů a překopů (6. patro Zdenko štola, 24. patro XL. svážná a 24. patro z III. Anenského
hloubení). Cílem těchto prací bylo jednak prověřit výsledky povrchových vrtů a ověřit vliv
dobývání krevelových rud na případnou těžbu připovrchových částí ložiska pelosideritu, která
zejména ve východní části pánve leží v zálomovém úhlu krevelových dobývek.
Na základě nového topografického podkladu v měřítku
1:2000 byla sestavena podrobná povrchová geologická mapa celého ložiska s využitím
výsledků geofyziky, umělých odkryvů a analýzy tektoniky z důlních prací.
GEOLOGIE LOŽISKA
Krušnohorské ložisko sedimentárních Fe rud leží
v pásmu izolovaných "ordovických ostrovů" (Krušná Hora, Velíz, Dlouhá Skála a Petrovka),
situovaných v algonkiu severozápadního křídla barrandienského synklinoria asi 2 km
severozápadně od hranice s barrandienským ordovikem. "Ordovické ostrovy" představují
tektonické denudační prvky převážně spodnoordovických souvrství, která leží v prodlouženém
pokračování význačné směrné barrandienské tektonické linie, tzv. Pražského zlomu.
Vrtným průzkumem v prostoru "ordovických ostrovů" bylo zjištěno, že ostrovy jsou pouze
dva, Krušná Hora v délce cca 3,5 km a druhý v délce 7 km mezi Velízem a Petrovkou.
Zatímco na Krušné Hoře je zastoupeno nejmladší
ordovické souvrství (dobrotivské), je na druhém ostrově vyvinuto minimálně ještě
souvrství vinické s rudním reprezentantem nučického obzoru. Východní pokračování
tohoto pruhu je v tektociké kře severozápadně od Pražského zlomu. Začíná na pravém
břehu Berounky u Hýskova a pokračuje přes Železnou, Libečov, Chrbinu a Svárov, kde se
noří pod křídový útvar a končí až známými výskyty v Praze, např. v Tróji.
Ložiska Fe rud v tomto pruhu jsou vázána na souvrství
klabavské a šárecké, náleží z větší části k rudnímu obzoru klabavsko-oseckému a jsou
tvořena převážně oxidickým typem sedimentárních Fe rud s převládajícími oxidy a hydroxidy
v ooidech.
UKONČENÍ TĚŽBY A LIKVIDACE DOLU
Usnesením vlády z 12. dubna 1965 o zastavení
neefektivních provozů v hornictví bylo rozhodnuto o tom, že těžba a výroba na dole
Krušná Hora z důvodů dalšího neefektivního zpracování vytěžené rudy má být k 1. lednu
1968 zastavena. Bylo uloženo vedení závodu zpracovat alternativně návrh na likvidaci
závodu a) suchou konzervací, tj. s nejnutnější údržbou a minimálními náklady, b) úplnou
likvidací závodu.
Plán na suchou konzervaci byl předložen podnikovému
ředitelství v Ejpovicích a GŘ Rudných dolů a magnezitových závodů v Praze 31. března 1966.
Sloužil jako podklad pro rozhodnutí komise řešící problematiku neefektivních provozů. Ta
variantu suché konzervace prakticky nepřijala, a přiklonila se k úplné likvidaci. Důvodem
likvidace dolu Krušná Hora bylo neefektivní zpracování vytěžené rudy v hrudkovnách v
Králově Dvoře, Mníšku a Ejpovicích, kam byla ruda dodávána.
V roce 1967 byl předložen vedením závodu "Likvidační
plán dolu Krušná Hora", obsahující kromě stručných údajů o historii dobývání a
charakteristiky ložiska, jeho otvírky a způsobu dobývání i podrobné kapitoly o
geologických zásobách rudy, o strojním zařízení v dole i na povrchu a návrhy na rozsah
likvidačních prací. Plán zahrnoval požadovanou demografickou studii, harmonogram
likvidačních prací a jejich rozpočet, projekt rekultivace povrchu a jeho harmonogram,
rozpočet a seznam objektů a zařízení vhodných pro uvažovanou náhradní výrobu, případně
k odprodeji.
Plán byl schválen GŘ Rudných dolů a magnezitových
závodů a OBÚ Kladno 5. září 1968. V průběhu likvidačních prací byla provedena demontáž
základních dopravních a těžebních strojů, větracích a čerpacích zařízení, vybavení měníren,
nabíjecích a usměrňovacích zařízení, rozvodů stlačeného vzduchu a vody, elektrorozvodů
silno i slaboprodu, vybavení důlních skladů výbušnin a materiálu, důlních zámečnických
a elektrikářských dílen, kolejí a části výztuže v důlních dílech. Veškerý materiál byl
dopraven na povrch, roztříděn a předán následným uživatelům nebo Kovošrotu. Všechny
přístupy do dolu byly zazděny kromě I. vlečné jámy, která byla uzavřena mřížovím, a
Dědičné štoly František, která slouží s vodní chodbou k odtoku důlních vod. V podzemí
byla zachována důlní díla pro trvalé odvodnění ložiska, a to: Dědičná štola František,
vodní překop na 24. patře, I. vlečná jáma mezi povrchem a 24. patrem a nádraží pod I.
vlečnou jámou na 24. patře.
V uvedených důlních dílech byla ponechána výztuž po
celé délce. Zachovaná důlní díla jsou od ostatních důlních děl a prostor oddělena zděnými
přepážkami a přepadovými rourami pro odtok důlní vody ze zazděných prostor. Západní část
dolu je odvodňována po 17. patře do II. Anenského hloubení na 24. patro. Důlní vody této
části se spojují s přítoky z I. Anenského hloubení, XL. svážné a dalších bloků ve středu
celého ložiska a odtékají spolu s vodami z východní části dolu vodním překopem a Dědičnou
štolou František do vodoteče Habrového potoka přirozeným spádem. Odtok důlních vod touto
cestou lze v současné době vyjádřit hodnotou 800 litrů/min.
Likvidace byla zahájena 1. září 1967 a byla dokončena
4. dubna 1973.
V novodobé historii závodu je to poprvé, kdy se zcela
upustilo od údržby alespoň hlavních dopravních cest a Dědičné štoly František, odvádějící
všechny vody z úrovně pod 6. patrem.
Při likvidačních pracích byla nenávratně ztracena i
některá technická zařízení, která pro své pozoruhodné parametry, případně dobu vzniku,
si zasluhovala zachování v rámci některého hornického muzea nebo skanzenu. Především šlo
o stroj I. jámy - Karlíkův pudný kotouč - vyrobený v roce 1914 ve Škodových závodech v
Plzni a rekonstruovaný v roce 1940. Faktický výkon tohoto v českém hornictví ojedinělého
těžního stroje, cca 600 tisíc tun rubaniny za rok při 3směnném provozu, při obsluze 2
pracovníků na nárazišti na 24. patře a 2 pracovníků na vyjímací plošině na povrchu, vynikne
tím více, že pohonnou jednotkou byl asynchronní motor o výkonu pouze 50 kW. Maximálního
směnového výkonu bylo docíleno v ranní směně v listopadu 1962 = 1222 tun.
Rovněž stroj II. vlečné jámy, vybavení čerpací stanice
na 34. patře, ale i unikátní stroje v kompresorovně (Flottmann, Thompson), vybavení usměřňovacích
stanic pro trolejovou dopravu na 24. patře, systém dispečinku pod zemí, dálkové ovládání hlavního
ventilátoru, centrální ocelové sýpy v prostoru XL. svážné a I. Anenského hloubení s perfektně
fungujícími mechanickými podavači a další zařízení v dole i na povrchu si zasluhovaly alespoň
řádné fotografické a výkresové zdokumentování před jejich likvidací. V rozpočtu na likvidaci by
se jistě potřebný prostor našel.
Od 1. ledna 1965 byl do závodu Krušná Hora začleněn provoz
Chrustenice z bývalého závodu Nučice, který byl pro vydobytí ložiska likvidován. Zároveň s
ním přešel pod správu závodu též provoz Vlastějovice. Na závod Krušná Hora přešla i povinnost
likvidovat případné škody vzniklé v důsledku bývalé hornické činnosti v nučickém revíru.
Pracovníci dolu Chrustenice a Nučice přešli částečně na Mořinu, dále na Kladno, část do
Příbrami a část do zaměstnání v okrese Beroun.
V září 1966 převzal závod Krušná Hora od Geologického
průzkumu Praha provádění asanace prosecké pláně, kde byla připravována rozsáhlá bytová výstavba.
V roce 1966 byly vyexpedovány poslední zbytky pražené
rudy z provozu Chrustenice (Štětka), zároveň byly ukončeny poslední likvidační práce a
povrchové objekty byly předány Drůbežářským závodům Chrustenice.
Náhradní výrobou bylo též budování lomu na kamenivo ve
Vlastějovicích, kde rovněž skončila těžba rudy. Dále byla též přeorientována báňská činnost,
a to ve spolupráci s dolem Kaňk Kutná Hora. Kolem 15 pracovníků pracovalo na její lokalitě
Staré Ransko. V roce 1969 byl do závodu Krušná Hora začleněn důl na těžbu železné rudy v
Měděnci, potýkající se s nedostatkem pracovních sil.
--xx--
Obrazová příloha
_________________________________
Pramen:
ŽELEZNORUDNÝ DŮL KRUŠNÁ HORA - HISTORIE A SOUČASNOST
Ing. Jiří MENCL & kolektiv
Rudné bane a magnezitové závody, Bratislava 1988
náklad: 1.200 kusů, stran 149, vyobrazení 85, mapové přílohy: 2xA3, 1xA2
Dokumentační fond CMC